Elipsa - Prawdziwe przedszkole Montessori
Otworzyła swój pierwszy dom dziecięcy „Casa dei Bambini” w 1907 roku. Nauczyciele z całego świata ze zdumieniem przyglądali się efektom jej rewolucyjnej pedagogiki. Mowa tu o Marii Montessori, która odkryła swoją metodę nauczania dzięki wieloletniemu doświadczeniu w pracy z dziećmi. Pomogły jej w tym również umiejętności obserwowania i zdolności intuicyjnego rozumienia zachowania dziecka. Pani doktor przez długie lata obserwacji odkryła, że dzieci uczą się od siebie nawzajem. Dlatego stworzyła im takie warunki, aby mogły swobodnie wybierać aktywność zgodnie ze swoimi potrzebami intelektualnymi, emocjonalnymi, czy społecznymi.
Ten rodzaj pedagogiki stosujemy w naszym przedszkolu. Szukasz takiego miejsca dla swojego dziecka? Koniecznie odwiedź naszą placówkę. Zatrudniamy kompetentnych pedagogów, mamy odpowiednio wyposażone sale i przystępny cennik.
Zasady pedagogiki Montessori
Maria Montessori opracowała konkretne zasady pedagogiczne, które stosuje każde przedszkole z tą metodą nauczania, w tym nasze. Zaliczają się do nich:
1. Swobodny wybór – dziecko ma prawo do swobodnej pracy. Samodzielnie wybiera przedmiot działań. Ponadto ustala też tempo i czas uczenia się, a do tego też poziom trudności. Główną rolą nauczyciela jest w tym wypadku stworzenie dziecku takiego otoczenia, tak aby posiadało ciekawe propozycje poznawcze. Otoczenie to musi umożliwiać rozwój i zaspokajać potrzeby poznawcze.
2. Zasada swobodnego wyboru materiałów – sala jest wyposażona w przeróżne materiały, które są cały czas dostępne dla dziecka. To dziecko wybiera materiał, z którym będzie w najbliższym czasie pracowało.
3. Zasada swobodnego wyboru miejsca pracy – dziecko samodzielnie wybiera miejsce pracy i nauki. Nie musi uczestniczyć w zajęciach grupowych, jeżeli jest czymś innym zajęte.
4. Zasada swobodnego wyboru czasu pracy – czas pracy również ustala samo dziecko. Jest on zależny od różnych faz chłonności.
5. Zasada swobodnego wyboru formy pracy – lekcje przeprowadzane są z każdym dzieckiem indywidualnie. Ponadto pracuje ono samodzielnie i trzeba stworzyć mu do tego odpowiednie warunki.
6. Zasada porządku – wszystkie przedmioty znajdujące się w pomieszczeniu mają swoje miejsca. Tak więc skąd został wzięty konkretny przedmiot, tam też powinien być odniesiony.
7. Zasada ograniczenia – dzieci mogą robić to, co je interesuje, ale też nie przeszkadza innym. Nie chodzi tu o to, aby dziecko było na równi z nauczycielem i łączyły ich relacje partnerskie. Dziecko ma tylko prawo do wyboru zajęć, poziomu trudności i miejsca ich wykonywania – oczywiście w granicach rozsądku.
8. Zasada izolowania trudności – jeżeli dziecko poznaje wielkości, bo takie właśnie zadanie sobie wybrało, to pracuje wyłącznie z odpowiednimi materiałami, a nie z kolorami czy ciężarami, które w tym momencie nie są mu potrzebne.
9. Zasada transferu – chodzi tu o przenoszenie cech w obrębie materiału i przenoszenie umiejętności na środowisko, które otacza dziecko.
10. Zasada własnego działania i powtarzania – dziecko rozwija się zgodnie z programem, jaki wyznaczyło własnymi zainteresowaniami, potrzebami czy możliwościami intelektualnymi. Jeżeli potrzebuje powtórzyć jakąś czynność, to ma do tego prawo.
11. Zasada samokontroli – materiały wspomagające naukę są skonstruowane w taki sposób, że dziecko samodzielnie może ocenić czy konkretną czynność wykonało dobrze, czy źle. Jest w stanie również sprawdzić, w którym miejscu popełniło błąd i ustalić, w jaki sposób go naprawić. Nauczyciel musi tylko wskazać dziecku, w jaki sposób należy posługiwać się określonymi przedmiotami.
+48 602 783 789
Zalety takiej edukacji
Nasze przedszkole to same korzyści. Zalet płynących ze stosowania tej metody edukacji jest wiele. Przede wszystkim:
- Dzieci uczęszczające do tej samej grupy umożliwiających autokorektę.
- Panuje indywidualny system uczenia się.
- Dzieci zachowują się spokojnie zarówno z wyboru, jak i z szacunku dla innych.
- Nacisk kładziony jest na uczenie konkretne. Doświadczają pewnych pojęć w konkretny, praktyczny sposób.
- Środowisko – materiały, rozmieszczenie ich na półkach – jest dostosowane do potrzeb dziecka.
- Dzieci czerpią radość z wykonywanej pracy i jednocześnie odczuwają potrzebę odkrywania czegoś nowego.
- Środowisko otaczające dziecko w naturalny sposób zapewnia poczucie dyscypliny.
- Nauczyciel w pewnym sensie odgrywa dyskretną rolę. Nie motywuje dzieci, one same odczuwają potrzebę rozwoju.
6 mitów na temat Montessori
Montessori od lat wzbudza zainteresowanie wśród rodziców. Wraz ze wzrostem popularności rośnie również liczba błędnych opinii i założeń dotyczących tej metody edukacji. Internet jest kopalnią wiedzy, zarówno tej prawidłowej, jak i kompletnie fałszywej. Przedszkole z tą metodą edukacji to wspaniałe miejsce i ogromna szansa dla Twojego dziecka na uwolnienie w nim ukrytego potencjału!
Do najbardziej popularnych mitów odnośnie tej edukacji i opartych na niej prywatnych przedszkoli zalicza się:
- Edukacja tego typu jest tylko dla zamożnych dzieci i wybitnie utalentowanych.
- Jest dla dzieci, które mają problemy z nauką.
- Pedagogika tego typu jest związana z kościołem katolickim.
- W grupach dzieci biegają i robią, co chcą.
- Jest zbyt chaotyczna.
- Przedszkola tego rodzaju nie pozwalają na zabawę, ograniczają kreatywność.
Oczywiście żaden z nich nie ma nic wspólnego z prawdą. Nasze przedszkole Montessori w Poznaniu to miejsce, w którym dziecko uczy się samodzielności, kreatywnego myślenia i szybszego pochłaniania wiedzy. Jeżeli jednak wciąż masz wątpliwości i nie jesteś do końca przekonany czy takie przedszkole to dobry wybór dla Twojego dziecka, koniecznie odwiedź naszą placówkę. Nasze niepubliczne przedszkole jest otwarte dla każdego rodzica – odpowiemy na wszystkie nurtujące Ciebie pytania związane z tą metodą nauczania. Do nas masz blisko – zapraszamy!